Puterea obisnuintei- pasi spre rezultate

a6eb32ab08d5e23698c9d7bc4a3b58ffPentru o viata fericita trebuie sa traim inteligent, construind deprinderi sanatoase. Si pentru ca obiceiurile sanatoase sunt atat de greu de format iar cele nesanatoase atat de greu de abandonat, am inceput sa caut sa inteleg mai bine cum functioneaza creierul uman in momentele de decizie si de „pilot automat”. Asa am descoperit cartea „Puterea obisnuintei”, de Charles Duhigg, un instrument util si bine documentat pentru a putea patrunde mai adanc in intelegerea mecanismelor mintii noastre care determina comportamente si obiceiuri.

Deprinderile au o forta extraordinara pentru ca activeaza pofte neurologice, de multe ori treptat, fara ca noi sa devenim constienti de ele. Fiecare deprindere are un semnal declansator, o rutina si o recompensa care creeaza dorinta puternica ce ne determina sa reluam acel comportament.

Spre exemplu, placerea resimtita cand corpul nostru elimina endorfine atunci cand facem dus dupa efortul depus la sala de fitness, placere care activeaza dorinta de a merge din nou si de a obtine aceeasi satisfactie de fiecare data (da, sportul creeaza dependenta, o dependenta sanatoasa!:)

Deprinderile sanatoase duc la performante deosebite. Un citat interesant in cartea lui Duhigg m-a pus pe ganduri:”Campionii nu fac lucruri extraordinare, ei fac lucruri obisnuite dar le fac pe negandite, prea rapid pentru ca adversarii sa reactioneze. Ei aplica deprinderile pe care si le-au format”.

Vointa joaca un rol deosebit de important in dezvoltarea autodisciplinei. Comportamentul uman poate fi cizelat prin intermediul buclelor habituale. Spre exemplu, pentru a putea depasi momente dificile cum este interactiunea cu un client nemultumit, solutia este sa ne imaginam in prealabil situatia respectiva si sa dezvoltam un plan privind modul in care vom reactiona. Utila in acest sens este Metoda LATTE: LISTEN-ACKNOWLEDGE- TAKE ACTION- THANK- EXPLAIN.

Este important sa identificam semnalul ce declanseaza o bucla habituala si pentru aceasta este necesar sa le incadram intr-una din cele 5 categorii de mai jos:

LOC

TIMP

STARE EMOTIONALA

CEILALTI OAMENI

ACTIUNEA IMEDIAT PRECEDENTA

Identificand pattern-ul printre categoriile enumerate vom putea schimba rutina si comportamentul.

Primul pas e facut- sa constientizam ca putem schimba orice obicei prost cu unul bun. Challenge-ul meu pentru perioada urmatoare este sa identific obiceiurile proaste si, treptat, sa le inlocuiesc. Am pus mai jos cateva target-uri personale la care imi doresc sa implementez puterea obisnuintei:

– miscare, sport zilnic, ingrijire personala;

-alimentatie sanatoasa;

-inlocuirea TV-ului cu cartile sau urmarirea posturilor care ma incarca cu energie pozitiva si de la care am ce invata;

-relationare frecventa cu familia si prietenii;

-buna gestinare financiara-obiceiurile la cumparaturi;

-mentinerea unui mediu curat si bine organizat;

-cultivarea unui discurs intern pozitiv si constructiv;

Revin cu noutati. Intre timp, sa avem spor la implementat obiceiuri sanatoase!😄

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s